Saturday 4 June 2011

itu dulu..ini sekarang

pernah korang tengok floppy disk gedabak warna hitam tu???

hah apa jawapan korang? pernah tengok tak?haha..maybe ada orang pernah tengok kot or maybe tak pernah. benda ni rare gila kot sekarang. kat umah aku dulu ada satu komputer yang boleh read floppy disk ni. time tu aku baru pra sekolah kalau tak silap aku. and game yang aku main dulu prince of persia dengan zelda kalau tak silap aku. serious old school time tu. hahaha. rindu gila zaman kecik dulu. sekarang entah mana komputer tu mak aku letak. aku start pakai komputer yang pakai CD-ROM time aku darjah 2. windows 95. hahaha. and bila da ada komputer tu, nak surf internet punya la susah pakai modem. time tu mana la ada wireless lagi. nak connect tu pn berjam-jam lama nye. and browser mane ade google chrome. nak surf pakai netscape navigator. logo stereng kapal.
                    


ni la game aku main time kenal komputer mula-mula dulu
tapi sekarang da berubah. dah tak de lagi jumpa floppy disk gedabak besar macam gambar kat atas tu. disket kecik yang sebelah tu pun aku rase da susah nak jumpa. sekarang semua dah pakai thumbdrive. dah la storage besar compared dengan saiz thumbdrive tu sendiri. and kalau dulu kat laptop mesti ada disk reader, sekarang tinggal tempat CD ngan USB port. memang jauh berubah. kids nowadays memang takkan jumpa benda ni semua. well tak boleh salahkan dieorang. dieorang lahir zaman-zaman iphone and blackberry, aku pulak lahir zaman upih pinang. dok ke lari jauh tu. pape pun setiap orang yang lahir dalam era masing-masing mempunyai kelebihan yang tersendiri. and as 80's kid, i think i'm lucky enough to see these changes.hahaha. entah apa yang lucky nya tengok perubahan ni pun aku tak taw. lucky to have sentimental value kot..haha.



No comments:

Post a Comment