Saturday 7 May 2011

selamat hari mak

bulan mei pun dah menjengah ke kalendar aku, maksud nya ak kena double kan kerja aku sebab semester dah nak berakhir and final year project (FYP) pun dah nak kena submit. plus presentation, nak jilid lg pe semua.huh..memang sakit duduk dekat sem akhir ni (not last actually, cause aku still kena buat short sem nak cukup kan jam kredit). hurm dengan last paper for my final exam + assignment. keluar semua peluh sejuk aku. tak dapek nak buek apo laie ni ar..

but when talking about 'may', there was a day we celebrate each year...yup. MOTHER'S DAY..and it's happen tomorrow. actually ada banyak version tentang HARI MAK ni...ada some part in the world yaang celebrate their mother's day on february, march, april, june, july...banyak lah..and contoh terdekat Indonesia, dieorang celebrate mother's day on 22 December and its fixed (correct me if i'm wrong). but here in Malaysia, we celebrate mother's day according to Mother's Day International Association and this year, it fall on 8th of May (second sunday in May). so ahad ni merupakan HARI MAK. so apa lah hadiah korang untuk emak@ibu@mummy@mum@mama korang yang berada di rumah sekarang ni? seriously aku tak ada pape nak bagi kat mak aku. and for me, appreciate someone bukan bermaksud nya kena bagi hadiah dekat orang tu. bagi aku meluangkan masa bersama orang yang kau sayang dah cukup untuk menjadi hadiah yang bermakna bagi orang yang paling kau sayang dalam dunia ni.

so what i'm going to do this sunday?? hurm sekejap..lost..haaa...hehe..aku nak call mak aku je..maybe nampak macam common kot..or orang cakap bese-bese je...tapi bagi aku dapat bagi mak aku dengar suara  aku time HARI MAK dah buat mak aku bangga abis..hahaha..tapi akan ada sesetengah orang akan cakap, nak sayang mak hari-hari pun boleh, tak payah nak ada hari-hari tertentu...tapi bagi aku pulak, tak semua hari kita dapat buat mak kita gembira. maybe ada hari kita akan gembira kan dia, tapi maybe ada hari kita akan buat dia menangis sebab perangai kita. so di HARI MAK ni, aku try not to make my mom cry.kalau dia nak nangis pun sebab she's touched tengok anak dia jadi baik.hehehe..sebab apa aku cakap camtu, sebab dalam adik-beradik aku lah yang paling nakal sekali. mak aku cakap kalau time tido mata aku terbuka, and orang tua-tua cakap kalau tidur camgitu, maksudnya nakal bebenor la tu. tapi mak aku sabor je layan kerenah aku ngan abang n akak aku...aku sorang je dalam adik-beradik pernah nak bakar rumah gara-gara main api kat belakang rumah...aku jugak lah yang buat basikal purple akak aku terbang terselit celah pokok sagu...bila dah masuk sekolah lak, aku sorang je yang jadi uras...abang dengan akak aku jadi pengawas, adik dia harammmm..hahaha. dah masuk sekolah menengah, tukar sekolah sampai dua kali. sebabnya time nak masuk form 1 aku dapat offer pegi SBP..and sekolah tu sekolah agama..hehehe. Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang (SMAPK). 

korang pegi kajang korang cari la sekolah ni, kompem ada. hahaha.

then nak dipendekkan cerita, aku ni kuat tido dalam kelas time cikgu mengajar. time yang aku celik subjek sejarah ngan geografi. sebab aku minat dua subjek tu time sekolah. dua subjek tu je la yang aku skor. math aku? ke laut sebab aku tak buat latihan ngan tido tym kelas. maka dengan itu, bila tiba form 2 pertengahan tahun, mak aku pun ambik aku balik letak kat sekolah dia. sebab nya math aku time tu bukan main teruk lagi. hahaha..soalan algebra pun aku da tercengang..belum pembezaan dengan pengamiran lagi..tu memang aku surrender. so aku pun di bawa ke Sekolah Menengah Kebangsaan Pekan Baru (SMKPB) kat muar. yang ni sekolah mak aku ngajor tu. memang sumpah aku jadi budak baik kat sekolah ni. tapi tak de la baik sangat sampai ada ring atas kepala.hehehe. kalau dah nama uras still uras gak.

sekolah ke-2 aku time secondary

so kesimpulannya bukan nak tunjuk sekolah aku (tapi kira korang dah tau la sekolah lama aku), cuma nak cakap, aku la yang paling buat hal dalam adik beradik. sampai tukar sekolah. abang aku tukar sekolah gak tapi sebab sekolah lama dia sampai form 3 je. form 4 kena pindah sekolah lain. aku, sekolah lama sampai form 5, tapi form 2 dah kena transfer. sebab 'baik' sangat.hahaha. tapi mak aku tak pernah memilih kasih sayang antara kami bertiga, in fact kalo arwah abang adi and abang mamat ada, dia tetap sayang gak camne dia sayang aku, abang aku and akak aku hari ni. dia sayang sama semua anak dia walaupun aku ni banyak bagi masalah kat dia. omputeh cakap aku ni kira macam black swan la, tapi mak aku tetap anggap aku putih gak.hehehe


my beloved mom



"mom, thanks for everything, i love you so much. happy mother's day"

p/s: sayangi dan hormatilah mak kita....assalammualaikum

No comments:

Post a Comment